Kontrolliste til bil

Til køreprøven vil den prøvesagkyndige, inden selve prøven begynder, stille dig et par spørgsmål fra listen nedenfor. Der er den første kontakt du får til den prøvesagkyndige, så sørg for at være godt forberedt så du kan svare på alt du bliver spurgt om, så du får den bedst mulige start på køreprøven. Vi vil naturligvis også sammen gennemgå spørgsmålene inden prøven og jeg vil vise hvordan du udfører de forskellige kontroller af bilen

Du skal kunne kontrollere styreapparatet:

  • bilen må ikke have ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse. I biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor. Skolevognen har servostyring.
    • Start bilen og rul vinduet ned, eller åben døren.
    • Stå ud af bilen og se ned på venstre forhjul, imens rattet drejes en smule fra side til side. Hjulet skal straks følge rattets bevægelser.
  • styreapparatet skal kunne betjenes let, sikkert og hurtigt. Det skal være selvoprettende og uden mislyde.

Du skal kunne kontrollere bremser:

  • bremsepedalen må aldrig kunne trædes helt I bund, heller ikke når der trædes hurtigt og hårdt.
  • bremsepedalen skal have ca. 1 cm frigang fra topstilling. Det vil sige at den første centimeter der trædes ned på
  • bremsepedalen sker der ingen bremsning, først når der er trådt 1 centimeter ned begynder bilen at bremse.
  • bremsepedalen skal have en riflet eller gummibelagt overflade, der sikre et godt fodfæste.
  • bremsepedalen skal føles fast, og må ikke synke, mens den holdes nedtrådt.
  • vacumforstærkede bremser skal kontrolleres ved:
    • Stands motoren.
    • Luk vacum ud af vacumforstærkeren ved at pumpe (træde) bremsepedalen ned 5-6 gange med slukket motor. Du skal nu kunne mærke at bremsepedalen føles mere hård.
    • Træd med jævnt tryk på bremsepedalen og hold den nede imens motoren atter startes.
    • Man skal nu, lige I det motoren startes, kunne mærke at bremsepedalen synker lidt ned, uden at man øger trykket med foden på bremsepedalen.
  • bremsevæskestand skal være mellem min.- og max.-mærket.

Du skal kunne kontrollere lygter, reflekser og horn:

  • alle lygter og reflekser skal være helt rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • positionslyset skal kunne ses på 300 m. Afstand uden at blænde
  • fjernlyset skal oplyse vejbanen mindst 100 m. Foran bilen.
  • nærlyset skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 m. Foran bilen og lysstrålen skal have et fald på 1%
1% fald af nærlys. Kontrolleres ved:

    • Tænd lyset på bilen.
    • Stå med et ben tæt op foran en forlygte.
    • Afmærk lyspletten på benet med en finger.
    • Gå 10 meter baglæns.
    • Lyspletten fra forlygten skal nu, på en afstand af 10 meter, gerne ramme 10 cm. Længere nede på benet, hvilket svarer til 1%.
  • baglygterne skal kunne ses på mindst 300 m. Afstand og må ikke virke blændende.
  • stoplygterne skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne, når der trædes på bremsepedalen. Baglygter og stoplygter er bygget sammen, så du skal blot kontrollere at lysstyrken øges væsentligt nå man bremser.
  • blinklygterne skal blinke 60 – 120 gange I minuttet med gult lys, der tydeligt kan ses I sollys.
  • havariblink (katastrofeblink) skal kunne tænde alle blinklygter samtidigt. (tændes med særlig kontakt inde I bilen).
  • nummerpladelygten skal have hvidt lys, der kan belyse den bagerste nummerplade, så den tydeligt kan aflæses.
  • lygter I et lygtepar skal have samme farve og lysstyrke.
  • hornet skal have en klar, konstant tone.

Du skal kunne kontrollere motor og udstødningssystem:

  • motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast I bøjler og stropper. Kontrolleres ved at ruske i udstødningsrøret og mærke efter om det sidder ordentligt fast.
  • motoren må pga. brandfare ikke være tilsølet af udsivende olie fra motoren.

Du skal kunne kontrollere dæk og støddæmpere:

  • dæk skal have mindst 1,6 mm dybde I hovedmønsteret på alle hjul.
  • dækket skal rotere den rigtige vej (se rotationspilen på dækket).
  • alle 4 dæk skal være af samme type og være pumpet op til korrekt dæktryk (fabrikantens forskrift).
  • dæk, hjulfælge og hjullejer skal være ubeskadigede.
  • støddæmpere skal være virksomme ved alle 4 hjul. Kontrol af støddæmpere:
    • Tryk hårdt ned på bilen hen over en støddæmper.
    • Bilen vil nu synke under trykket, derefter straks hæve sig, og derefter falde til ro. (bilen må altså ikke blive ved med at stå og gynge).

Du skal kunne udpege (motorrum):

  • påfyldning a kølevæske til motoren.
  • bremsevæske beholder mellem min.- og max.-mærket.
  • motorolie skal være påfyldt mellem min.- og max.-mærket.

Du skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:

  • tænding, elektrisk starter, vindusviskere og sprinklervæske, horn, lygter, blæser, samt el-bagrude.
  • kontakt til positionslys, fjernlys, nærlys, blinklygter og havariblink (katastrofeblink).
  • pedal til kobling, speeder og bremse.
  • gearstang og herunder gearenes placering samt parkeringsbremsegreb (håndbremsegreb) og rat.
  • sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.

Du skal kunne aflæse og forstå betydningen af:

  • Speedometer og temperaturmåler.
  • Kontrollamper

Husk at medbringe dit knallertkørekort til køreprøven
Hvis du ikke har knallertkørekort skal du medbringe dit pas som legitimation

Køreskolen ligger lokalt og centralt i Down Town Bjerringbro. Teoriundervisningen foregår i Bjerringbro, mens den praktiske kørsel både foregår i Bjerringbro, Viborg eller Silkeborg.

Læs mere om os

Kontakt

Bjerringbro Køreskole
Storegade 26 st. tv., 8850 Bjerringbro

Tlf.: +45 20777700
Email: Dukagodt@gmail.com
CVR: 42999059

Vil du vide mere?