Forberedelse til generhverv

Hvis du Har mistet dit kørekort eller skal op til en kontrollerende køreprøve, er der nogle ting du skal forberede.

For at du kan booke teoriprøve skal du allerførst kontakte Borgerservice og bede dem om at sende dig en ansøgning om kørekort (P23). På Borgerservice skal du også betale stempelafgift på kr. 1000,- (en afgift til staten for afholdelse af din teoriprøve og praktisk køreprøve).

Hvis du er blevet indkaldt til en kontrollerende prøve hvor du ikke har mistet dit kørekort ubetinget, vil du muligvis automatisk få tilsendt dokumentet P23, men hvis du har mistet kørekortet ubetinget skal du selv kontakte Borgerservice og bede dem om at sende dig dokumentet og et betalingslink på stempelafgiften. Du skal blot kontakte Borgerservice på telefon, bede om kørekortafdelingen og meddele dem om at du vil generhverve dit kørekort, herefter vil de hjælpe dig med de nødvendige papirer, betaling og om du eventuelt skal gennemføre et ANT-kursus.

Hvis du har fået et kørselsforbud eller mistet dit kørekort på grund af spirituskørsel, narkokørsel, kørsel under påvirkning af lægemidler, som ikke er indtaget i overensstemmelse med en recept, kørsel under påvirkning af sygdom, mangel på søvn mv., skal du gennemføre et alkohol, narko og trafik kursus (ANT-kursus).

ANT-kurset skal gennemføres inden indlevering af ansøgning om kontrollerende køreprøve. Kursusbeviset skal vedlægges ansøgningen. Kurset udbydes af regionerne, og du kan tilmelde dig eller læse mere om det på regionernes hjemmeside.

Vil du vide mere om generhverv af kørekort, kan du under Bedre Bilist finde stort set alt du kan komme i tanke om: https://www.bedrebilist.dk/bilist-haandbogen/koerekort/#ARTICLE_1_1_3

Du er altid velkommen til at ringe til mig for hjælp og yderligere info 20 77 77 00.