Forberedelse til kørekort

Bjerringbro Køreskole tilbyder kørekort B til personbil. Det tager ca. 12 uger fra du starter og til du står med kørekortet i hånden.

Der starter et nyt hold ca. hver anden måned med faste teoriaftener, som pt er om Tirsdagen fra kl. 16 til mellem kl. 18 og 19.00.

For at få et kørekort skal man først bestå Færdselsstyrelsens teoriprøve og derefter bestå den praktiske køreprøve hvor man kører en tur med en af Færdselsstyrelsens prøvesagkyndige, som vurderer din kørsel og beslutter om du kan få dit kørekort.

Inden din kørelærer kan booke en teoriprøve til dig, skal du først godkendes på Borgerservice. Denne godkendelse består i at de skal gennemse din lægeattest for at vurdere om du rent helbredsmæssigt er i stand til at føre bil og de skal se bevis for at du har gennemgået et færdselsrelateret førstehjælpskursus.

Disse to ting; lægeattest og førstehjælpsbevis, skal du sørge for at få lavet i god tid.

Særligt lægeattesten skal du være meget opmærksom på at få lavet i god tid, hvis det viser sig at der i lægeattesten fremgår at du f.eks. har nedsat syn, har ellepsi, har diabetes eller måske har fået/får medicin, skal din lægeattest, med den eventuelle anmærkning, først godkendes af Færdselsstyrelsen, og det kan i værste fald tage flere måneder.

Det er derfor vigtigt at du får lavet en lægeattest så tidligt at du kan have den med i starten af forløbet, helst til første teoriaften. Så kan din kørelærer i god tid aflevere den på Borgerservice så den kan blive kontrolleret hurtigst muligt. Du skal dog være opmærksom på at lægeattesten kun må være 3 måneder gammel når Borgerservice modtager den, så pas på ikke at få lavet det alt for tidligt, 1-5 uger inden holdstarten vil være passende.

Førstehjælpsbeviset skal være færdsels relateret og må højst være 1 år gammel når din kørelærer aflevere det hos Borgerservice, så det kan du sådan sagtens få taget i god tid.

Vil du vide mere om kørekort forløbet, kan du under Bedre Bilist finde stort set alt du kan komme i tanke om: https://www.bedrebilist.dk/bilist-haandbogen/koerekort/#ARTICLE_1_1_3