Kørekort forløbet

1. Godkendelse

Lægeattest: For at du kan få et kørekort skal du have lavet en lægeattest. Lægeattesten må ikke være mere end 3 måneder gammel når din kørelærer indlevere den hos borgerservice og det vil han typisk gøre omkring 14 dage efter holdstarten.

Det vil derfor være passende hvis du aftaler en tid hos din lægen lidt (1-5 uger) før holdstarten.
Et pasfoto til kørekort er ikke bare et billede af dig, det har ganske særlige krav som du kan se her: https://www.pasfotos.dk/
HUSK Lægeattest SKAL være fra din egen læge.

Koreprovebooking: Du skal oprette til som kørekort ansøger på koreprovebooking.dk og betale gebyret til Færdselstyrelsen. Derinde foregår al videre godkendelse og bookninger af prøver.

Forældresamtykke: Hvis du er under 18 år gammel skal BEGGE dine forældre (Hvis de har delt forældre myndighed) underskrive et forældre samtykke hvor de giver dig lov til at starte på kørekort. Forældresamtykke kan laves på papir eller på koreprovebooking.dk

Førstehjælp: Det er et lovkrav, at alle lærer Færdselsrelateret førstehjælp. Vi har samlet en liste med links over en række steder i Horsens området hvor du kan tilmelde dig kurset.
Du kan i Bjerringbro tage førstehjælp her :

(Husk at det skal være færdselsrelateret)

Har du i forvejen et færdselsrelateret førstehjælpsbevis, må det ikke være ældre end 1 år ved køreprøvebestilling.

NU er vi så klar til at komme i gang med det kørekort :D

2. Introduktion
Første gang du møder ind til teori, får du en grundig introduktion om forløbet samt en række praktiske informationer. Du kan starte på undervisningen, når du er 16 år og 9 måneder.

3. Teoriundervisning
Teoriundervisningen foregår på en fast ugedag som er Tirsdag fra kl. 16.00 til ca. 18.30 i teorilokalet der ligger på Banegårdspladsen 12 i Bjerringbro. Du skal komme til teoriundervisning én gang om ugen i alt 8 gange. Et fuldt forløb fra start til du står med kørekortet i hånden, tager det typisk 12 uger.

4. Manøvrebane
Manøvrebanen er første gang du skal sætte dig i en bil og køre selv. populært kaldet for kravlegården, hvor du får dit første møde med bilen og får mulighed for i trygge rammer at lære at betjene bilen.
Vi benytter Viborg Køretekniske anlæg som manøvrebane. Undervisningen varer 4x 45 min.

5. Køretimer
De første køretimer på almindelig vej finder sted, efter at du har været på manøvrebane og efter 3 gangs teori. Du starter med at køre nogle lette ruter, hvor du får mulighed for at blive godt kendt med bilen, så du føler dig godt tryg med, at færdes i trafikken. Herefter stiger sværhedsgraden gradvist frem til køreprøven. Du kører 2 kørelektioner pr. gang, altså 2×45 minutter.

6. Teoriprøve

Når du haft de lovpligtige 29 teorilektioner og 14 af de 16 obligatoriske kørelektioner, kan du gå til teoriprøven, som afholdes af Færdselsstyrelsen.

7. Glatbane/køreteknisk anlæg
Som afslutning på køreundervisningen skal du på et 4×45 minutters køreteknisk kursus. Vi benytter Viborg Køreteknisk Anlæg, som er et af Danmarks største og mest moderne anlæg, hvor erfarne instruktører står klar til at modtage dig. Vi sørger for transport til og fra køreteknisk anlæg.
På glatbanen lærer du at håndtere nødsituationer ligesom du bliver bekendt med, hvordan årstidernes forskellige vejrforhold kræver ekstra opmærksomhed. Transport til og fra køreteknisk anlæg er gratis.

8. Køreprøve
Når du har bestået din teoriprøve, været på glatbane og har haft mindst 16 kørelektioner på almindelig vej, kan du komme til den praktiske køreprøve, men du kommer ikke til køreprøven før vi sammen føler os sikre på, at du har en god chance for at bestå den. Man skal være fyldt 17 år før man kan gå til køreprøve(Praktisk prøve). Husk at medbringe dit knallert kørekort til prøven, har du ikke et knallert kørekort medbringer du dit pas.

Køreskolen ligger lokalt og centralt i Down Town Bjerringbro. Teoriundervisningen foregår i Bjerringbro, mens den praktiske kørsel både foregår i Bjerringbro, Viborg eller Silkeborg.

Læs mere om os

Bjerringbro Køreskole